Analyse wereldwijnconsumptie-trends en nieuwe classificatie

2018rapport1

In het meest recente bulletin van Wine Australia zijn de conclusies opgenomen van onderzoeken door Euromonitor International en Wine Intelligence. De samenvatting geeft inzicht in de trends van de wijnconsumptie en presenteert een nieuwe indeling van de consumptiemarkten.

De onderzoekers gaan uit van een groei van 1% van de consumptie van wijn. De groei lijkt niet spectaculair, maar is opmerkelijk gezien de ontwikkeling van de wereldwijnconsumptie in de laatste vijf jaar.

Het rapport verscheen op 2 augustus jl. en laat een groei van de alcoholconsumptie zien van alle alcoholcategorieën waaronder wijn. De Aziatische markten lopen voorop in de ontwikkeling van de consumptie.

De belangrijkste consumententrends zijn:

Gezondheid en welbevinden zijn belangrijker geworden waarbij niet volume maar waarde een belangrijker rol speelt.

De ontwikkeling van de digitale technieken zorgen ervoor dat consumenten makkelijker kunnen communiceren en bestellen.

Nieuwe categorieën brengen innovatieve dranken met bijvoorbeeld infusie met gin en kruiden.

Meer verantwoordelijkheid van producenten voor consumenten vraagt meer aandacht voor authenticiteit en vakmanschap.2018worldwinemarket2

Exportmarkten in categorieën

Wine Intelligence komt met 50 exportmarkten ingedeeld in vijf verschillende categorieën en gerangschikt naar ‘maturity’ (rijpheid): ‘Mature’, ‘Established’, ‘Growth’, ‘Emerging’ en ‘New Emerging’. In de eerste categorie ‘Mature’ zitten o.a. Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Nederland ingedeeld in de tweede categorie ‘Established’ met o.a. Australië, Finland en Nieuw-Zeeland. In ‘Growth’ zitten o.a. US, Canada en Italië.  ‘Emerging’: China, Rusland en Brazilië. ‘New Emerging’ o.a. Indonesië, India en Maleisië.

Millennials

De Millennials blijken (bijvoorbeeld in Duitsland) op zoek te zijn naar meer spannende en nieuwe producten.

Bron:  Klik hier. 

Reacties