Column: Stop de ‘Look-a-Likes’

2019snmensbc1

Ondanks mijn vraagtekens bij commerciële tv-programma’s, zoals Business Class van de zakenman Harry Mens, die de ene na de andere op geld beluste gast aan het woord laat, kan ik het niet laten om de tussen de beursadviseurs, plasticchirurgen en hotello’s  wijnplugger Wietze Snaak in de peiling te houden. Dat is die man die ongeveer drie minuten de tijd krijgt om zijn wijn van de week te promoten.

Sinds de persiflage van René van der Gijp in het voetbalprogramma ‘Voetbal Inside’ ziet Mens ervan af bij het proeven steevast de woorden ‘heerlijk’ of ‘lekker’ te gebruiken.

Snaak presenteerde afgelopen uitzending een 12 jaar oude wijn uit het noordoosten van Spanje. En hoewel de wijnverkoper zijn eigen woorden enigszins afzwakte, kon hij het toch niet nalaten die Rioja Grande Reserva een ‘Look a Like’ te noemen.

Hier werd de zoveelste misleiding die nog geen acht euro kost de huiskamer in geslingerd. Mij staat een optocht van gelijke en misplaatste vergelijkingen voor ogen waarin vooral Wijnvoordeel zich als ongekroonde koning onderscheidt. Eerder bezondigden ook  Astrid & Thérèse zich daaraan met de aanbieding van een ‘Bourgogne die geen Bourgogne is’. Andere voorbeelden: een Italiaanse wijn die op een wijn uit Toscane lijkt (maar uit Sicilië komt) en heel origineel: een wijn gemaakt door een wijnmaker die op een beroemd kasteel in Bordeaux heeft gewerkt…

Wijn verkopen kan tegenwoordig kennelijk niet zonder hem in de promotie te vergelijken met wijn uit een bekende streek met een grote (lees dure) reputatie.

Blijkbaar is een sticker van een bekende wijncompetitie niet voldoende meer. Positieve scores bij wijnblad-proeverijen al evenmin. Ze bieden niet langer de toegevoegde waarde die de verkoper een steun in de rug moet geven. Die zijn doorgaans inkoop twee of drie keer duurder dan de wijnen die ‘aangekleed’ moet worden met idiote beschrijvingen.

Ik moet denken aan een Engelse opmerking: “The bad taste of poor quality stays longer than de short joy of the low price”.

Jan Rook

Vorige column: klik hier

Foto: Stadmag

Reacties