Column: 2016 de opkomst van de ‘Wine Babes’

2016babe

Gelukkig Nieuwjaar of zoals een bekende cabaretier ooit zei: ”Gelukkig…..Nieuwjaar”.   2016 was het jaar van de ‘Wine Babes’. Het aantal serieuze wijnproeverijen die terecht het predikaat ‘Masterclass’ waard was, is onrustbarend teruggelopen. Het Productschap voor Wijn bestaat niet meer. De KVNW heeft de krenten uit de pap gehaald en een website gemaakt die een ‘light versie’ van het Productschap is. Nieuws uit de Nederlandse wijnwereld wordt nu opgehangen aan de doelstellingen van de KVNW.

Wine Babes

Terug naar de opkomst van de ‘Wine Babes’. Ze worden ingezet door (wijn) persbureaus die de wijnhandel niet kennen en in en vanuit Amsterdam opereren. De ‘Wine Babes’ zijn jonge, goed geklede charmante dames die zich inzetten om de opdrachtgever vooral te laten zien, dat er hard gewerkt wordt om ‘belangrijke’ mensen in de wijnhandel naar evenementen te lokken. De ‘Wine Babes’ van de consumentenbladen – die niet gestoord worden door kennis van zaken – worden tijdens die proeverijen in de watten gelegd.

Meestal zijn ze na korte tijd weer vertrokken, omdat hun werkgever niet langer hun aanwezigheid op dergelijke evenementen heeft gebudgetteerd.2017wijnplein20jaaronline2

Het landschap van wijnverkoop op internet is nog erg eenzijdig met vooral (ex) Baarsma adepten zoals ‘Wijnvoordeel’ en de ‘Wijnbeurs’. Ze moeten nu na de officiële scheiding van moederbedrijf Baarsma, hun eigen broek ophouden. Waar beide bedrijven hun wijn inkopen lijkt me duidelijk: op hetzelfde industrieterrein waar Baarsma resideert, verblijven zowel Wijnvoordeel als de Wijnbeurs. Oude wijn in nieuw zakken dus..

Triest hoogtepunt van 2016 was de presentatie van de oudere ‘Wine Babes’ Thérèse de Boer (vrouw van Jonnie Boer, De Librije en Astrid Joosten bekend van het Vara-programma ‘Kan niet waar zijn’. Ik weet niet wat erger is. Een charmante ‘Wine Babe’ op een proeverij of twee oudere vrouwen die zich door Wijnvoordeel voor hun karretje laten spannen.

Als dit het perspectief voor 2017 wordt, houd ik mijn hart vast. Laten we hopen dat de wal het schip gaat keren en dat de wijnhandel een nieuwe mooie fase in zal gaan.

In het nieuwe jaar 2017 vieren we dat Wijnplein 20 jaar online is. Geen enkele wijnwebsite in Nederland (en volgens MW Frank Smulders in Europa) heeft dit record gevestigd. Wijnplein met Jan Rook als eigenaar en eindredacteur, was de eerste in Nederland die wijninformatie bracht zonder wijnverkoop als oogmerk.

Wij (Paula en Jan) wensen u een voorspoedig, gezond en zakelijk mooi jaar.

Jan Rook

Reacties