Column:’ Bourgogne die geen Bourgogne is’

Het is dé tijd dat wijnaanbieders met grote pagina’s  hun veelal goedkope wijnen proberen te verkopen. Daarbij schuwen verkopers zoals Wijnvoordeel en De Wijnbeurs niet om prestigieuze namen te koppelen aan goedkope wijnen. Zo werd bijvoorbeeld in een advertentie gezet, dat de wijn (een goedkope Roussillon) gemaakt was door een wijnmaker die ooit voor Mouton-Rothschild gewerkt had….

Vandaag, zaterdag 19 november is een ander wijndieptepunt in de media verschenen.  In het dagblad Trouw staat een pagina grote advertentie van Astrid & Thérèse.nl  . Daarin promoten de televisiepresentatrice en de sommelier, vrouw van Jonnie Boer (De Librije 3 sterren Michelin) een pakket wijnen aan voor 45 euro gratis thuisbezorgd.  De kop van de advertentie luidt: ”Verrukkelijke kerstwijnen van Astrid Joosten en Thérèse Boer”,  gevolgd door ‘Bourgogne die geen Bourgogne’ is.  De bestelling kan naar Gorredijk, naar  Wijnvoordeel.

Je moet toch aardig van de pot gerukt zijn, om als bekende Nederlanders je zo voor het karretje van Wijnvoordeel te laten spannen. Twee gereputeerde dames met verstand van wijn die de suggestie wekken, dat het weliswaar geen ‘echte’ bourgognes zijn, maar proeftechnisch gezien daar wel op lijken.

Voor wat betreft Astrid Joosten en haar televisieprogramma, valt die wat mij betreft onder de noemer ‘Kan niet waar zijn!’ en Thérèse Boer haalt het echt niet in haar hoofd om op de wijnkaart van De Librije te zetten dat ‘De Bourgogne geen Bourgogne is’.

Het is mij een raadsel, wat er in die hoofden van de twee omgaat. Ze verlagen zich door aan een dergelijke advertentie mee te werken. Je moet wel ver gezakt zijn om je hoofd zo prominent op een advertentie te zetten die grenst aan misleiding.

Reacties