Column: Dranquilo en snel een beetje

Afgelopen vrijdag kondigde de overheid een jarenlange campagne aan om het drinkgedrag te beïnvloeden en het niet consumeren van alcohol te bevorderen.

Het Trimbos instituut, de grootinquisiteur van de drankensector, heeft kennelijk de introductie van de campagne zo gepland, dat de Nederlandse (alcohol) consument spontaan zijn vloeibare versnapering zal laten staan. 

De timing is bewust gekozen. De COVID-19 laat de ‘opgehokte’ consument  de tanden knarsen van verveling en de verleiding om naar de fles te grijpen ligt op de loer. Dat we aan alle kanten moeten toestaan dat onze vrijheid wordt beperkt, is al erg genoeg, maar dat de staat met onze belastingcenten onze drink gewoontes wil sturen gaat mij te ver. 

Ergerlijk vind ik ook, dat bij de presentatie op de afbeeldingen vooral de wijn het moet ontgelden, terwijl bierproducenten en gedistilleerd net zo ‘schuldig’ zijn.

Wat blijft er nog over van de inzet met dat rare mannetje Wim nu er een miljoenen kostende campagne voor de deur staat? Het vooruitzicht voor de volgers van Trimbos is een glas mineraalwater met Kerstmis, kinderchampagne met de jaarwisseling en een alcoholvrije Dry January.  Gelukkig Nieuwjaar!

Reacties