Column: Fakenieuws & Misleiding

2018columnfakenews

In het internetgeweld van de wijnverkoop online steekt Wijnvoordeel met kop en schouders uit boven de medeaanbieders als het gaat om fakenieuws en misleidende wijncommunicatie.

Zo hebben we vorig jaar tijdens de uitzendingen van ‘Helemaal het Einde’ de soap met de familie Pos in de hoofdrol meegemaakt, waarbij Wijnvoordeel op de bok van het rijtuig zat om Chileense wijn te verkopen en de familie Pos – niet gestoord door kennis van zaken – aan de kar mocht trekken. Wat een spontane ingeving van de ‘Posjes’ was, om Chileense wijn te exporteren, was in feite een door Wijnvoordeel georganiseerde en georkestreerde marketingoperatie…

Het RTL-programma ‘Late Night’ met Humberto Tan (die steeds minder kijkers trekt) bracht het fakenieuws dat deze familie toch maar even vanuit Chili vijf containers met wijn naar Nederland exporteerde. Uiteraard hield Wijnvoordeel de ware gang van zaken onder de pet om het Chileense sprookje met de familie Pos niet te verstoren.

Bij deze soap blijft het niet. Collega Bindels van Wijnwijs fileerde onlangs op zijn site de aanbiedingen van Wijnvoordeel . Daarbij viel de promotie van de Spaanse wijn Casa Safra op. De suggestie wordt gewekt dat het hier een Bodega (Spaans wijnbedrijf) gaat die uiteraard volgens Wijnvoordeel een van de beste Spaanse wijnen maakt. Casa Safra is echter een fantasienaam en wordt gemaakt en afgevuld door een grote wijncoöperatie in Alicante. Importeur is E-lucious de naam die als ‘parapluie’ door o.a. Baarsma in Gorredijk wordt gebruikt en die ook onder die importeursnaam voor de Chileense wijn van de ‘Posjes’ valt.

Het lijkt me dat Wijnvoordeel voortdurend bezig is met het ‘oppompen’ van het prestige van de aangeboden wijnen, waarbij weliswaar de wettelijke grenzen niet worden overschreden, maar men het niet zo nauw neemt met fatsoensnormen. Omschrijvingen zoals ‘gemaakt door de wijnmaker die gewerkt heeft bij een beroemd domein in Bordeaux’  of ‘een wijn van een wijngaard die grenst aan een geklasseerde cru’ zijn (doorzichtige) pogingen om een wijn een hoger aanzien (en prijs) te geven.

Alles draait om marketing. Daarin speelt de directeur van Wijnvoordeel een prominente rol. Hij gaat – gezien zijn opmerkingen op diverse marketingsites – niet om de wijn zelf, maar om het verhaal er om heen die de toegevoegde waarde aan de wijn geeft.

Ik moest denken aan mijn interview met een verkoopdirecteur van Baarsma die gevraagd naar zijn wijnachtergrond opmerkte, dat hij aan zijn diploma Wijncertificaat voor zijn verkoopwerk voldoende heeft… De (denkbeeldige) vergelijking met een vestigingsdirecteur van een Albert Heijn filiaal dringt zich op als hij zou opmerken, dat hij aan het diploma vakkenvuller voldoende heeft om zijn vestiging te leiden…

Kennelijk moet ik wennen aan het idee, dat niet gestoord worden door kennis van zaken, maar wel van marketing het nieuwe adagium van de Nederlandse wijnsector is geworden.

Ik geloof niet dat me dit gaat lukken!

Artikel John Bindels: klik hier 

Reacties