Column: ‘Nieuwe Werkelijkheid’ in wijn

Het jaar 2020 kan voor de wijnhandel als verloren worden beschouwd. De lockdown van de horeca heeft een belangrijke bron van inkomsten onderuit gehaald.

Zoals eerder beschreven in een column (klik hier) hebben horecaondernemers en consumenten het internet als aankoopplaats omarmd.

Daarvan profiteren in Nederland vooral de dochterondernemingen van E-Luscious zoals Wijnvoordeel, Wijnbeurs, Oud Reuchlin Boelen en Colaris. Deze laatste heeft recent het portfolio van New World Wineries (NWW) overgenomen.

De uitspraak van voormalig eigenaar van NWW, John Schelll over de enorme professionaliteit van de groep rond E-Luscious en de zeer bekwame medewerkers heeft natuurlijk alles te maken met het gezegde: ‘Wiens brood men eet, diens woord men spreekt’. Daarbij sluit Schell de ogen voor de vaak bewuste overschrijding van fatsoensnormen die kennelijk niet belangrijk zijn in de marketing van de wijnen door bijvoorbeeld Wijnvoordeel.

Zo positioneerde Wijnvoordeel de familie Pos die een avontuur in Chili inging als Nederlandse koopmanschap met notabene mousserende wijnen. De Posjes werden niet gestoord door kennis van zaken , lees wijn en lieten de regie in handen van Wijnvoordeel die zelfs een feest in Okura had georganiseerd. Ook de Meilandjes werden ‘geholpen’ met hun assortiment wijnen. Op een hoger niveau lieten de dames Astrid en Therese de logistiek en marketing aan Wijnvoordeel over. De KVNW, de club van de betere wijnhandelaren, gaven zelfs Astrid de onderscheiding ‘Wijnrank’. Een giller, want de uitspraak van de beide dames ‘Een Bourgogne die niet een Bourgogne is’ kwam natuurlijk uit de koker van de marketing in Gorredijk waar Wijnvoordeel resideert.

Terug naar de Nieuwe Werkelijkheid. De wijnhandel moet uit de traditionele fysieke wijnhandel nu opboksen tegen de internetgiganten. Meer investeren betekent nog niet meer automatisch meer verkoop. De grote internetverkopers zijn dagelijks bezig met het zo hoog mogelijk positioneren van hun bedrijf in bijvoorbeeld Google.

Niet onbelangrijk is, dat wijnkopers niet gebonden zijn aan de Nederlandse wijnsites. Steeds meer ‘buitenlandse’ wijnproducenten vissen in de Nederlandse vijver. De potentiële koper (privé of zakelijk) kiest de wijn (en) die het meest bevalt en grenzen zijn niet meer belangrijk.

Ondertussen lijden de organisatoren van beurzen en proeverijen zoals PersWijn en Wine Professional verliezen omdat de producenten afhaken. Webinars, in combinatie met het toesturen van flessen wijn of monsters zijn in opkomst en nemen de plaats in van proeverijen waar bezoekers zich verdringen om een wijn te bemachtigen.

De conclusie is duidelijk. De wijnhandel bevindt zich in een kantelpunt. De groten investeren en acquireren. Daarbij halen ze de krenten uit de pap. De kleintjes stoppen of laten zich opeten.

Het landschap van de Nederlandse wijnsector gaat in 2021 sterk veranderen. Dat is de ‘Nieuwe Werkelijkheid’.

Jan Rook

Reacties