Column ‘Op de drempel’

We staan voor de jaarwisseling 2021-2022.

Als we naar het afgelopen jaar terugkijken, dan moeten we tot de conclusie komen dat het een jaar was van trieste ontwikkelingen.  Niet alleen voor Nederland in het algemeen , maar ook voor de wijnsector in het bijzonder.

Afhaal Chinees

Een van de meest getroffen sectoren is de gastronomie. Ondanks de inspanningen om de afhaalchinees te kopiëren, zorgt de pandemie voor grote verliezen.

Belangrijk is de (gedwongen) houding van de gast en de wijnconsument.  Waar de consument allerlei producten online kan bestellen, is de horeca-uitbater gebonden aan een plek waar het draait om productie en afhalen.

De desastreuze situatie heeft natuurlijk ook gevolgen voor de wijnverkoop. De verkoop door wijngroothandels aan de horeca is ingestort. De enorme stijging van de online wijnverkopen zet de wijnliefhebber ook aan het denken. Waarom een dure fles wijn kopen in een restaurant, als dezelfde wijn online een stuk goedkoper is. De gemiddelde prijs voor een fles wijn stijgt. Daarbij valt een gat tussen de goedkope wijn in de supermarkt en de duurdere wijn in de handel.

Shake Out

Het jaar 2021 heeft ook voor een ‘shake out’ in de wijnbranche gezorgd. Kleinere bedrijven met een ambachtelijke aanpak werden opgekocht door grote spelers zoals de megaverkoper in Friesland. Die is voortdurend op zoek naar nieuwe ‘outlets’. Zoals eerder door mij in een column beschreven wordt is de marketing in wijnen steeds vaker gekoppeld aan een ‘event’ en verhalen van kasteelbewoners. Dat hier sprake is van een ‘een-tweetje’ met de commerciële media behoeft geen betoog.  De krant van ‘Wakker Nederland’ publiceert bijna dagelijks over de belevenissen van bijvoorbeeld de ‘Meilandjes’. Het levert televisie op die zo onderhoudend is als de ‘teletubies’. Het is nu wachten op de volgende ‘vondst’ van de commercie.

Handel en proeverijen

De professionals in de wijn hebben dit jaar ook verliezen moeten incasseren. De twee grootste organisatoren van evenementen en proeverijen hebben talrijke presentaties moeten annuleren.  Jan van Lissum dacht dat hij wel — zonder de geannuleerde Horecava – zijn Wijn Professional kon houden. Een misrekening van jewelste. Perswijn moest ook de organisatie van proeverijen (gesponsord door producenten) annuleren. De verkiezing van de beste ingezonden wijnen kwam tot stand met slechts enkele proevers. De namen maakt men liever niet bekend.

Veranderingen

Rest nog de belangrijke veranderingen te  vermelden. De opkomst van de laaggradige- en alcoholvrije wijnen is niet meer te stuiten. Het volume van de wijnverkoop staat onder druk mede vanwege een verandering in het denken over gezondheid. Dat een jongere generatie wel aan de wijn gaat ligt niet meer voor de hand. De online verkopen nemen een steeds grotere plaats in de afzet. Bijeenkomsten met proeverijen staan onder druk.  

Conclusie

Het jaar 2021 was niet alleen een zwarte bladzijde, maar ook een gedwongen opstap naar een andere manier van denken over de verkoop en marketing van wijn. De grotere wijnverkopers proberen hun handel te vernieuwen. Voor kleinere verkopers is een presentatie op internet een ‘must’. De website moet een ambachtelijke uitstraling hebben met een te vertrouwen betaalmodule. Samenwerken op internet is belangrijk.

Ik wens u een mooie jaarwisseling en een Gelukkig Nieuwjaar.

Moedig voorwaarts!

Jan Rook

Reacties