Column: ‘Tipping Point’ van de wijnwereld

In 1920 begon de Amerikaanse ‘Prohibition’ , de drooglegging van de alcohol door de wet die 13 jaar zou gaan duren. Gelukkig is het nog niet zover, maar de signalen dat 2020 weleens het jaar van de ommekeer van de wijnverkoop gaat worden dienen zich aan.

In Nederland ‘toetert’ de directeur van STAP, de voorganger van de blauwe knoop, dat alcohol hetzelfde moet worden aangepakt als het roken. Moeten we nu op de wijnetiketten laveloze zwervers, bezopen oudjes in bejaardentehuizen en in elkaar geslagen jongeren in uitgaanscentra verwachten?

Inmiddels slaan de Franse  wijnproducenten alarm omdat de belangrijkste wijnverkoper, de ‘Grande Distribution’ (grote supermarkten) met sterk dalende wijnverkopen worden geconfronteerd. De ‘Brexit’ en de Amerikaanse importheffingen die Trump heeft aangekondigd bezorgen de wijnexport nog meer problemen.

In het Verenigd Koninkrijk daalt de wijnconsumptie. Een derde van de Britse wijndrinkers zegt minder wijn te gaan drinken en voor het eerst in 20 jaar wordt er in de Verenigde Staten minder wijn geconsumeerd. Het bekende onderzoekbureau ‘Wine Intelligence’ komt in haar bevindingen tot de conclusie, dat de daling vooral wordt veroorzaakt door het (wijn) consumptiepatroon van millennials. Zij hebben geen boodschap aan de wijnhistorie en het imago van een goed glas wijn.  

De hoop van de wijnwereld was gevestigd op een sterk groeiende wijnconsumptie van de Chinezen. Dit immense land heeft te maken met een dalende productie, afnemende inkomens en een (dictatoriale) overheid die het gevaar van werkloosheid als een bedreiging op zich af ziet komen.

De vrijwillige ‘drooglegging’ met de naam ‘Dry January’ roept vooral in Frankrijk weerstand op. De Franse ‘Chef d’Etat’ Macron ziet er niets in en de Franse topchef Alain Ducasse reageert met het sterk verlagen van de wijnen in zijn sterrenrestaurants.

Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes. De wijnprofessionals van LFE uit Maartensdijk geven het goede voorbeeld en lieten op de beurs in Amsterdam zien dat je de matigingsgedachte ‘Drink met Mate’ het beste kunt bestrijden met grote volumes…

Jan Rook

Vorige column: klik hier

Reacties