Amsterdamse show met sherry

Vanmorgen vond er een bijeenkomst plaats als ‘kick off’ voor de promotie van sherry in Nederland. In de aankondiging staat: “Live vanuit het prachtige decor van de Balie in Amsterdam wordt “The Sherry Show” uitgezonden speciaal voor professionals, wijn- en lifestyle journalisten”.

Verwachtingen

Dit wekt verwachtingen en zoals het PR bureau Pitch aankondigde waren 120 wijn influencers, professionals en wijnliefhebbers uitgenodigd voor deze online ‘show’ die gefinancierd is door de Europese Unie.

Leiding

De leiding van deze ‘kick off’ lag in handen van de Pitch Communication & PR in Amsterdam met als eigenaar Robert Verhoeven geflankeerd door Esmee Langereis, die vertelde dat haar focus momenteel bij de test van rosé in het NRC lag. Zij noemde zich wijnjournalist met jaren ervaring en afkomstig uit het reclamevak als copywriter en momenteel eigenaar van ‘Make my Wine’.

Verder aan tafel..

Karel Klosse managing director van De Echoput en zoon van de gereputeerde smaakprofessor Peter Klosse. Hij noemt zich ‘Sherry Educator’.

Sharon Lokhorst, de tweede vrouwelijke deelnemer aan tafel, ooit betrokken bij het armlastige wijnblad Wine Life noemt zich trendwatcher. Met haar voorspelling dat ‘oranjewijn’ en wijn uit de Jura het helemaal gaan maken zat ze er naast en zelfs de trend dat stadse millenials – zoals in Amsterdam de trend zouden oppakken – bleek ‘wishful thinking’. Momenteel richt ze zich op haar communicatiebedrijf in Amsterdam met de website Favor Flav.

Om de Amsterdamse accenten in de presentatie nog meer gewicht te geven waren aanwezig twee vertegenwoordigers van Restaurant Spectrum in Amsterdam in de persoon van Cas Kratz, sommelier en kok Jeroen Boone.

Vanuit Jerez

De president van de overkoepelende sherry organisatie richtte zich aan het begin vanuit Jerez tot de aanwezigen met zijn pleidooi om sherry vooral als ‘wijn’ te behandelen en dus ook deze drank in een ‘gewoon’ wijnglas te drinken. Het toerisme is volgens hem een belangrijke factor . Er kwamen in 2019 600.000 toesisten naar Jerez en omgeving.

Na twee droge jaren in het gebied is er dit jaar genoeg regen gevallen om een goed seizoen tegemoet te zien. Hij vindt, dat je sherry niet fair behandelt, als je die in een klein glas serveert. In Jerez zijn 70 wijnbedrijven die aangesloten zijn bij de organisatie. Zijn betoog werd afgesloten met een promotievideo.

Vragen

Volgens de aankondiging zouden de deelnemende professionals via een chat vragen aan het panel kunnen stellen.

Vraag 1: Is het waar dat je met sherry minder slurpt dan bij ‘gewone’ wijn…?

Vraag 2: Moet je sherry in een karaf doen?

Vraag 3: gesteld door Chris Alblas en Janna Rijpma: er staat geen houdbaarheidsdatum op een fles sherry. Hoe lang blijft sherry fris voor de consument?

Vraag 4: Is het waar, dat er steeds meer droge witte wijn uit het gebied komt en is er een beschermende benaming? Antwoord van de sommelier van Spectrum: volgens mij is er nu een beschermende benaming voor dit type wijn met de naam ‘Sherry’.

Tot slot

De ‘show’ had weinig te doen met de behoefte van professionals. Het bleef een oppervlakkige presentatie waarbij de aanwezigen de verdenking op zich laden, dat vooral hun eigen ‘business’ belangrijk was. Het Amsterdamse karakter van de inbreng van zes presentatoren lag er huizen dik op.

Positief was in ieder geval de professionele, toegezonden doos met proefflesjes die voldoende gevuld waren voor een proeverij. De ‘show’ van vandaag was een ‘kick off’. Laten we hopen dat de volgende presentatie een meer professionele aanpak krijgt.

Jan Rook

Reacties